Jaki jest cel badania?
Projekt Zmiana. Dziecięce doświadczenie pandemii ma na celu zbadanie, jak dzieci w wieku przedszkolnym doświadczają zmian związanych z pandemią.
Chcemy się dowiedzieć, jak dzieci widzą swoją rolę w tej sytuacji, jak rozumieją pandemię COVID-19, jakie znaczenia jej nadają, jak postrzegają zmiany, które spowodowała w ich życiu. Jako zespół badawczy zakładamy, że w sytuacji kryzysowej dotykającej wszystkich obywateli głosy dzieci powinny zostać wysłuchane i uwzględnione. Pozwoli to lepiej zrozumieć różne oblicza pandemii.
Kto prowadzi badanie?
Badaczki z Interdyscyplinarnego Zespołu Badań nad Dzieciństwem, działającego w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego oraz kadra nauczycielska z Przedszkola Miejskiego nr 16 w Pruszkowie.
Jakie są planowane efekty?
Efektem projektu będą nagrania audio wypowiedzi dzieci, rysunki i inna twórczość dzieci. Prace będą publikowane na stronie projektu Młodzi i pandemia, prowadzonej przez badaczki z Interdyscyplinarnego Zespołu Badań nad Dzieciństwem UW (mip.uw.edu.pl). Wyniki badań będą służyły dalszym analizom, a rezultaty będą prezentowane w postaci publikacji naukowych i prezentacji na konferencjach naukowych. W publikacjach naukowych możemy wykorzystać fragmenty rozmów z Państwa dziećmi. Wszystkie one będą anonimowe, nie zostaną przekazane żadne informacje mogące służyć identyfikacji naszych rozmówców. W projekcie zaplanowano również możliwość zadawania pytań dotyczących pandemii przez dzieci. Badaczki postarają się znaleźć ekspertów, którzy odpowiedzą dzieciom na te pytania.
Czym się będzie zajmowało moje dziecko?
Dzieci będą rozmawiały ze swoimi nauczycielkami przedszkolnymi, będą także rysować i podejmować inne aktywności twórcze.
Każde dziecko zostanie zapytane o zgodę na udział w zajęciach i będzie brało w nich udział
jedynie wtedy, jeśli wyrazi taką wolę. Rezygnacja z udziału w zajęciach jest możliwa w każdej chwili i dzieci zostaną o tym poinformowane.
Gdzie będzie odbywać się badanie?
Badanie będzie odbywać się w budynku Przedszkola Miejskiego nr 16, w czasie codziennego pobytu dzieci w placówce. W środowisku przyjaznym i bezpiecznym oraz przez opiekunów im znanych.
Zespół
dr hab. Magdalena Radkowska-Walkowicz, prof. uczelni
Pracuje na Uniwersytecie Warszawskim, w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej, członkini Interdyscyplinarnego Zespołu Badań nad Dzieciństwem. Doktorka socjologii, absolwentka Szkoły Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. W pracy naukowej interesuje się antropologią medycyny, szczególnie nowymi technologiami reprodukcyjnymi, kulturowymi wymiarami pokrewieństwa, genetyki, dzieciństwa i nastoletniości. Autorka wielu publikacji w czasopismach naukowych, autorka książek „Od Golema do Terminatora”, „Doświadczenie in vitro. Niepłodność i nowe technologie reprodukcyjne w perspektywie antropologicznej” oraz redaktorka kilku antologii tekstów. Członkini Komitetu Bioetyki PAN. Prodziekan ds. badań naukowych Wydziału Nauk o Kulturze i Sztuce UW. Mama dwóch synów.
dr hab. Ewa Maciejewska-Mroczek
Pracuje na Uniwersytecie Warszawskim, w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej. Doktorka socjologii, polonistka i amerykanistka, członkini Interdyscyplinarnego Zespołu Badań nad Dzieciństwem. W pracy naukowej interesuje się miejscem i rolą dzieci we współczesnej kulturze, a w szczególności tym, jak realizowane jest ich prawo do bycia wysłuchanymi i do współtworzenia społeczeństwa. Autorka książki „Mrówcza zabawa. Współczesne zabawki a społeczne konstruowanie dziecka” i wielu publikacji dotyczących dzieci i zdrowia. W przeszłości pracowała z dziećmi jako lektorka, opiekunka w świetlicy środowiskowej, wychowawczyni i kierowniczka kolonii. Mama trojga dzieci.
mgr Paulina Andrzejewska
Pracuje w Przedszkolu Miejskim nr 16 w Pruszkowie. Pedagożka, absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej na kierunku Wczesnej Interwencji, Terapii Pedagogicznej oraz Wychowania Przedszkolnego w Wyższej Szkole Pedagogicznej Związku Nauczycielstwa Polskiego w Warszawie oraz Wyższej Szkole Społeczno-Przyrodniczej im. Wincentego Pola w Lublinie. Zdobywała doświadczenie w prywatnych placówkach kształcenia oraz rehabilitacji i wspomagania rozwoju małych dzieci oraz publicz nych instytucjach oświatowych. Realizatorka projektów i programów edukacyjnych. Współautorka publikacji dla dzieci Mądre bajki z całego świata oraz dwóch edycji scenariuszy dla nauczycieli Królestwo uczuć w Kulczyk Foundation. Mama dwójki dzieci.
mgr Marta Korach
Pracuje w Przedszkolu Miejskim nr 16 w Pruszkowie. Psycholog, absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie na kierunku Psychologia – wspieranie rozwoju i kształcenia. Obecnie podnosi kwalifikacje w Wyższej Szkole Społeczno- Przyrodniczej im. Wincentego Pola w Lublinie w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz przygotowania pedagogicznego. W pracy magisterskiej interesowała się wpływem dzieciństwa na dalsze życie człowieka, a w szczególności ważną rolą przywiązania kształtującego się w najmłodszych latach życia. Zdobywała doświadczenie w prywatnych i publicznych placówkach oświatowych oraz w publicznym ośrodku prowadzącym zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Pracuje również z dziećmi jako nauczycielka języka angielskiego. W wolnym czasie uczy się języka hiszpańskiego i czyta książki.
Więcej o pracach zespołu:
www.childhoods.uw.edu.pl, www.mip.uw.edu.pl, facebook.com/badaniazdziecmi Strona przedszkola:
www.pm16pruszkow.pl
W razie pytań prosimy o kontakt:
Ewa Maciejewska-Mroczek: emaciejewska@uw.edu.pl
Magdalena Radkowska-Walkowicz: m.walkowicz@uw.edu.pl
Beata Stosio (Dyrektor PM16): pm16@miasto.pruszkow.pl
Paulina Andrzejewska (realizator w PM16): andrzejewskapau13@gmail.com
EFEKTY NASZEJ PRACY MOŻNA OBSERWOWAĆ NA STRONIE INTERNETOWEJ :
https://mip.uw.edu.pl/projekty/zmiana/