PROJEKT „Nasze Miasteczko uczuć ”
Projekt jest autorskim programem edukacyjno- wychowawczym opartym o metodę storyline. Inspiracją do jego powstania była potrzeba dzieci do stworzenia swojego miasteczka z okazji „Dnia Dziecka” oraz petycja do władz lokalnych o realizacji pomysłów z dziecięcej wyobraźni w prawdziwym , rzeczywistym mieście. Jest także odpowiedzą na nowe perspektywy i cele edukacyjne w oświecie: Preorientacja zawodowa w przedszkolu (Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. ( poz. 1675 )
Metoda Storyline zwana jest inaczej metodą opowieści wychowawczej, metodą tematu lub szkocką – ponieważ została opracowana ponad 20 lat temu w Szkocji przez Steve’a Bella. Jest oparta na wątku historyjki, tworzącej bazę dla przestrzeni edukacyjnej. W Polsce przyjęła się nazwa Storyline (story – opowieść, line – linia), czyli opowieść, która wyznacza główną linię zajęć. (Bliżej Przedszkola)
Jej zalety doceniono już dawno na polu edukacji szkolnej ale jeśli dostosuje się formy i metody może ona być zastosowana w przedszkolu.
Głównym celem jest :
- wybudzanie myślenia twórczego oraz problemowego oraz poczucie sprawczości i wpływu na otaczający świat.
Celami szczegółowymi są:
- uczy współdziałania, dyskutowania oraz negocjacji,
- umożliwia dzieciom nabywanie umiejętności krytycznego patrzenia na swoje poglądy, a także stwarza możliwość weryfikacji i oceny poglądów wyrażanych przez inne osoby,
- rozwija u dzieci myślenie przyczynowo-skutkowe, wyobraźnię przestrzenną oraz myślenie abstrakcyjne,
- uczy dzieci konstruktywnego sposobu rozwiązywania zaistniałych problemów, uwzględniając przy tym wgląd we własne wnętrze,
- rozwija u dzieci samodzielne działanie oraz myślenie,
- kształtuje u dzieci poczucie odpowiedzialności,
- stymuluje rozwój społeczny, moralny i intelektualny,
- pomaga w integrowaniu różnorodnych problemów, treści, tematów, umiejętności oraz przedmiotów (umożliwia to nauczycielowi koncentrację wszystkich podejmowanych przez niego zabiegów edukacyjnych wokół samego dziecka i jego rozwoju w każdej ze sfer),
- stwarza okazję do samodzielnego wzbogacania doświadczeń przez dzieci na bazie doświadczeń już istniejących bądź doznanych przez inne osoby,
- daje możliwość zorganizowania życia całej grupy w taki sposób, aby każde dziecko należące do niej mogło włączyć się w rozwiązywanie stale pojawiających się problemów wychowawczych oraz dydaktycznych; dziecko angażuje się w rozwiązywanie tych problemów na tyle, na ile pozwalają mu jego osobiste doświadczenia, zdobyta wiedza oraz doświadczenia.
( Wychowanie w przedszkolu )
Miejscem do realizacji projektu jest przestrzeń przedszkolnej sali w, której powstaje miasteczko zbudowane przez dzieci . Miasteczko jest stałym elementem sali i zmienia się w ciągu roku szkolnego zgodnie z treściami i potrzebami dzieci.
Na realizację projektu jest cały rok szkolny.
Wstępem do realizacji projektu jest cykl zajęć:
1„Ja z innymi”
Cel ogólny: Uświadomienie wartości: równości i tolerancji, poczucia wspólnoty oraz utożsamiania się z nią.
2„Ja jestem domem.”
Cel : Kształtowanie poczucia podmiotowości i sprawczości.
3„Moje ciało mój dom”
Cel ogólny: Rozpoznawanie sygnałów ciała i uwrażliwienie na odczucia zmysłowe.
4.„Mój dom zmienia się.”
Cel : „Akceptacja uczuć oraz stanów emocjonalnych”
5„Ja sam w moim domu”
Cel główny : „Rozpoznawanie uczuć u siebie i innych”
6„Samotność pośród innych”
Cel główny : „Radzenie sobie z doznawaniem samotności i odrzucenia”
7„Ja jestem bezpieczny w moim domu”
Cel główny : Wyzwalanie poczucia bezpieczeństwa i sposobów szukania pomocy.
Po zrealizowaniu cyklu zajęć dzieci decydują czy chcą aby miasto istniało dalej i zobowiązują się do jego tworzenia. Wszyscy przypisują sobie role i funkcje w miasteczku oraz przestrzegają kodeksu miasta. Życie miasteczka zależy od aktywności dzieci i kreatywność i nauczyciela. Nie ma jednego scenariusza opowieści miasteczka. Miasto może rozbudowywać się o nowych mieszkańców oraz można do niego zapraszać gości.
Dzięki temu mieszkańcy zdobywają wiedzę i nowe kompetencje oraz poznają ciekawe zawody. Wszystko to jednak nie jest oderwane od planów, tematów i zamierzeń zgodnych z Podstawa Programową Wychowania Przedszkolnego .
Finałem projektu a zarazem jego ewaluacją jest zorganizowanie „Festiwalu miasteczka”( pokaz talentów, kronika miasta- film lub pokaz multimedialny) na koniec roku szkolnego we współpracy z rodzicami.
Autor i realizator : Paulina Andrzejewska.